فیلم پن: خط انداختن روی جنگ؛ نگاهی به فیلم مرثیه‌ی مبارزه

خط انداختن روی جنگ؛ نگاهی به فیلم مرثیه‌ی مبارزه

 

سیجون سوزوکی امروزه به عنوان نیروی محرکه عجیب و غریبی شناخته می‌­شود که موجب موفقیت نوع خاصی از فیلم‌­های گنگستری دهه ۶۰ شد. فیلم‌­هایی که با وجود اجرای خلاقانه دارای داستان‌­گویی ژانری هستند. در واقع بسیاری از کارهای مهم‌­تر دوره‌ی نیکاتسو [۱]او خارج از محدوده ژانر اکشن قرار می‌­گیرند. موقعی که فیلم‌نامه‌­های بهتری به او برای ساخت داده می‌­شد، برای مثال فیلم‌نامه‌ی گورو تانادا به نام Gate of Fleshسوزوکی ثابت کرد که استعدادهایش در مقام یک کارگردان می‌­تواند بسیار فراتر از تجربه­‌های فرمال معمولی‌ای باشد که به خصوص خود را در فیلم نشاندار قتل به بهترین شکل نشان می­‌دهند، فیلم‌­هایی که دارای افق تماتیک محدودتری هستند.

فیلم مرثیه‌ی مبارزه که فیلم‌نامه آن را کانتو شیندو از رمان تاکاشی سوزوکی اقتباس کرده( این فیلم‌نامه توسط کارگردان ویرایش شده تا با روش کاری پراگماتیک او در فیلم‌سازی سازگار شود) قطعا در میان فیلم‌­هایی از سوزوکی قرار می­‌گیرد که با وجود ظاهر سنتی خود از منسجم‌­ترین فیلم‌­های او قلمداد می‌­شود. البته نیازی به گفتن ندارد که شوخی­‌های شیطنت‌­آمیز او در حتی در این قصه پریان موهوم که در میانه نزاع‌­های زنگ تفریح دبیرستان اوکیاما روایت می‌­شود نیز حضور دارند.

ماجرای فیلم که در سال ۱۹۳۵ اتقاق می‌­افتد حول کاراکتر اصلی‌­­ای شکل می‌گیرد که نوجوانی ا­ست(نقش او را هیدکی تاکاهاشی بازی می­کند که بت جاودانه ۸۸ فیلم از کمپانی نیکاتسو شامل Tattooed Life  به کارگردانی سوزوکی است که از زمان ورود او به کوگنجی در ۱۹۶۱ تا خروج او از استودیو در ۱۹۷۱ ساخته شدند و اکنون مجری یک مسابقه تلویزیونی می­‌باشد) که مانند بسیاری از هم‌­دوره‌­ای‌هایش پس از مدرسه درگیرِ درگیری‌­های خشن دوره بلوغ می‌­شود و تحت حمایت دارودسته OSMS (دبیرستان دوره دوم اوکیاما) قرار دارد. «گروهی مشهور از جوانان ورزشکار» تحت عنوان OSMS درگیری‌­های‌شان با رقیب‌­های محلی‌­شان را در سطوح شبه­ نظامی‌­ای (!) مثل رجزخوانی، خط انداختن روی کیف رقیب‌­های‌شان با کاتر و کندن نشان سلاح شوریکن روی درخت دنبال کرده و همزمان از تمرین­‌های طاقت فرسایشان که از مشت زدن به یک کیسه پر از سنگ تا کتک زدن یکدیگر در جنگل را شامل می‌­شود، لذت می‌­برند. گروه OSMS بر پایه تعدادی اصول موجودیت می‌­یابد مانند «یک مرد همیشه از طغیان لذت می‌­برد» و «صحبت کردن با بچه­ ننه‌ها ممنوع». با این حال کیروکو بیشتر تمایل دارد احساساتش را با درس‌های پیانویی که از میچیکو در امنیت خانه می­‌آموزد، غنی کند اما وقتی که پیکلس، رئیس OSMS او را با دوست دخترش و در حال قدم زدن در باغ می­‌بیند طبیعی است که بخواهد وجهه خودش را در مقابل هم‌دوره‌­ای‌هایش بهبود ببخشد.

«عقیده غالب من هنوز هم بر مسخره بودن جنگ است». این ابراز عقیده شخصی کارگردان در مورد تجربه شخصی‌­اش از جنگ است که در مصاحبه‌­ای در ۱۹۶۹ با انتشارات ژاپنی «سینما ۶۹» بیان شده است. نقطه­‌نظری که لحن کلی فیلم مرثیه‌ی مبارزه و نیز فیلم‌­های دیگر او را به خوبی روشن می‌­سازد. می­‌توان تصور کرد که سوزوکی وقتی داشته لات‌­بازی نوجوانانه را دست می‌­انداخته، چندین بار بازیگوشانه پشت دوربین پوزخند زده باشد، چرا که دیسیپلین نظامی در اینجا با یک نوع قوه مردانگی برابر گرفته می‌­شود. او بعدا در همین مصاحبه به خاطره‌­ای در طول جنگ اشاره می­‌کند که او در خانه‌­ای در تایوان مخفی بوده است و «یک حمله هوایی انجام شده و مردی در حال انجام “آن کار” آسیب دیده بود. بهتر بود که فقط نیمه پایین بدنش منفجر می­‌شد اما تنها جایی که باقی مانده بود همانجا بود؛ تنها نیمه پایین تقریبا سوخته بدنش».

هما نطور که دانش‌­آموزان در محیط مدرسه کاملا پسرانه کشمکش‌­های جنسی‌­شان را از کانال عمل خشونت ‌آمیز تخلیه می‌­کنند، دفترچه خاطرات کیروکو هم شامل عبارت‌هایی مثل «اوه میچیکو! من خودارضایی نمی­‌کنم من می‌جنگم» است. هر بار که او در اندیشه سوژه عشقی باکره‌­اش فرو می‌­رود («خونم را آن دست­‌های سفید به جریان می‌­اندازند») با یک نگاه رو به بالای گذرا به صلیب روی دیوار، زمینه برای یک درگیری خیابانی دیگر فراهم می‌شود.

با این حال فیلم‌نامه شیندو بیش از یک حمله گسترده به خود خشونت بوده و نگاهی ابزورد به نیروی‌هایی است که در ژاپن دهه ۳۰ موجب قدرت گرفتن فاشیسم شدند. وقتی قانون‌گریزی کیروکو موجب اخراجش از مدرسه می‌شود او را به منطقه روستایی آیزو می­‌فرستند، جایی که علاقه‌­ای به «روحیه آیزویی» همکلاسی­‌هایش نشان نمی‌­دهد. حرف‌­های کیروکو که به همکلاسی‌­هایش «میمون‌­های آیزو» می‌گفت موجب تهدید او توسط دارودسته‌های محلی می­‌شود. با این حال او به سرعت به مقام رهبری رسیده و در همین حال توجه شخصیتی را به خود جلب می­‌کند که یادآور نویسنده مشهور ژاپنی و «بنیان­گذار فاشیسم مدرن ژاپنی» ایکی کیتا است.

کیتا از مهم­‌ترین مدافعان ناسیونال سوسیالیسم در ژاپن و کسی است که در سال ۱۹۳۷ به خاطر تحریک افسران جوان به کودتای نافرجام مشهور به «نینی روکو» اعدام شد. در روز ۲۶ فوریه ۱۹۳۶ حدود ۱۴۰۰ سرباز تعدادی از ساختمان­‌های کلیدی مرکز توکیو را اشغال کرده و وزیر اقتصاد و بازرس کل آموزش‌­های نظامی ارتش را به قتل رساندند. هدف آنان برگرداندن قدرت کامل به هیروهیتو امپراطور شوا و حذف هرگونه اثرات فاسد سیاست­مداران و سرمایه­‌دارن و سپس عامی­‌سازی دوباره فرآیند سیاسی بود. فیلم سوزوکی در هنگام کودتا به پایان می­‌رسد؛ هنگامی که حکومت نظامی در توکیو اعلام شده است. حالا که میچیکو با رفتن به صومعه از دسترس کیروکو خارج شده است او هم خود را در یک مسافرت طولانی با قطار به توکیو می‌­رساند تا در انقلاب به کیتا ملحق شود.

مرثیه‌ی مبارزه قطعا از قوی­‌ترین فیلم‌های سیجون سوزوکی است؛ هم به دلیل طنز سیاسی خود و هم قدرت محض نمایش خشونت ویرانگر در فیلم. قطع صفحه عریض فیلم به بهترین شکل برای نشان دادن سکانس‌های دعوای دارودسته‌های مختلف(با شمشیر و سنگ و چوب) که به صورتی افراطی به صحنه برده شده­‌اند استفاده می­‌شود. منظره‌­ی گروهی از بچه­‌مدرسه‌­ای‌های در حال دعوا، وقتی به قول سوزوکی «مسخره»تر می‌­شود که بچه‌­هایی که یونیفرم‌ها را پوشیده‌اند حداقل ۱۰ سال داشته و برای نقش‌­های‌شان خیلی بزرگ هستند. سوزوکی هم مانند ما به خوبی می­‌داند که پسرها همیشه این طور رفتار خواهند کرد اما وقتی دست به یقه شدن‌های بازیگوشانه به خارج از حیاط مدرسه کشیده می­‌شود، باید واقعا نگران شویم.

 

پی‌نوشت:

[۱] منظور فیلم‌هایی است که کارگردان در استودیو نیکاتسو ساخته است.

 

منبع:

midnighteye.com

تاریخ انتشار: مهر ۹, ۱۳۹۷
لینک کوتاه:
https://filmpan.ir/?p=863