مواجه با قهرمانان عصیانگر به دلیل تنشی که در ذات رفتارهایشان وجود دارد و تحریک حواس مخاطب همواره جالب توجه بوده و از همان ابتدای مسیر مخاطب را شیفته خود میکند. این اتفاقی است که در فیلم چگونه یک خط لوله را منفجر کنیم[۱] رخ میدهد. مخاطب از همان ابتدا با شخصیتهایی آشنا میشود که عصیان کرده و برای رسیدن به آنچه که خواستهشان است دست به اقدامات خرابکارانه میزنند تا با این کار توجهات را به خود معطوف کنند. ذهن مخاطب درگیر این موضوع نمیشود که شخصیتهای فیلم مشغول چه کاری هستند و چه نیتی دارند؛ چرا که عنوان فیلم، خواسته قهرمانان را از همان ابتدا لو میدهد. شخصیتهای فیلم دور هم جمع شدهاند تا یک خط لوله را منفجر کنند!
چگونه یک خط لوله را منفجر کنیم اقتباسی است از کتابی به همین نام نوشته آندریاس مالم که در نمایی از فیلم این کتاب در دست یکی از شخصیتهای فیلم هم دیده میشود. کتاب مجموعهای است غیرداستانی که در آن تاریخچه جنبشهای عدالت اجتماعی بررسی میشود و از تخریب اموال به عنوان یک تاکتیک معتبر در پیگیری عدالت زیستمحیطی بحث میکند. این موضوع خط اصلی فیلم را شکل میدهد که در آن گروهی با تخریب اموال -که در اینجا یک خط لوله نفت مد نظر است- در پی اعتراض کردن و تحقق آرمانهای خود هستند.
فیلم بدون مقدمهچینی آغاز میشود. در همان دقایق ابتدایی شخصیتهای اصلی فیلم تا حدودی به مخاطب شناسانده و هدف آنها مشخص میشود اما مساله اصلی که همانا دلیل انجام این اقدام خرابکارانه است تا مدتی بر مخاطب پوشیده میماند. روابط علت و معلولی شکل گرفته در روند فیلمنامه با فلشبکهای انجام شده نمایان میشود. مخاطب با فلشبکهایی که در زمانهای مختلفی از فیلم انجام میپذیرد با دلیل این اقدام توسط این گروه آشنا میشود. فلشبکهایی که به طور ناگهانی سکانسی را در اوجش قطع کرده و مخاطب را به گذشته میبرد و در هربار اجرا، داستان یکی از شخصیتها را روایت میکند. در واقع شخصیتها، اهداف و دلایل اقدامات آنها و تمام اطلاعات مربوط به شخصیتها به مرور و سر فرصت به مخاطب داده میشود.
مخاطب در چگونه یک خط لوله را منفجر کنیم تنها با یک قهرمان مواجه نیست؛ بلکه فیلم گروهی از قهرمانان را به تصویر میکشد که همهی آنها سهم برابری از نگاه مخاطب را به خود اختصاص میدهند؛ تمرکز روی شخص به خصوصی نیست، همدلی برای شخصیتی بیش از دیگری نیست و از آنجایی که گروه قهرمانان به دنبال تحقق هدفی واحد هستند به یک اندازه برای سرانجام تکتک آنها نگرانی ایجاد میشود.
فیلم تمام ویژگیهای یک تریلر را داراست. مخاطب در فیلم با یک ماجراجویی روبهروست که در آن هیجان به اوج خودش میرسد. فیلم به خوبی توانسته مرحله به مرحله تنش را بالا ببرد؛ دلهره و اضطراب را به درستی به مخاطب منتقل کند و با این ترفندها یقه او را بچسبد و تا انتها رهایش نکند. مهمترین ویژگی یک فیلم تریلر ایجاد تعلیق در روند فیلم است؛ اصلی که در چگونه یک خط لوله را منفجر کنیم به خوبی رعایت شده است. در جایجای فیلم مخاطب با این احساس تعلیق مواجه میشود و البته فیلمساز با ترفندهایی توانسته بر شدت این ماجرا بیافزاید.
خصیصه درخشان فیلم شاید بیش از هرچیزی مربوط به تدوین آن باشد. قطع شدن فیلم در سکانسهایی که مخاطب در آن هرلحظه منتظر اتفاقی است و آرام کردن تنش موجود در فیلم با فلشبک و روایت داستانهایی از گذشته، از آن ترفندهایی است که به درستی توانسته تعلیق ایجاد کند و مخاطب را تشنهی دیدن ادامه فیلم نگه دارد. فیلم به واسطه تدوین دقیقی که دارد از ریتم نمیافتد. موسیقی متن، دیگر ویژگی درخشان فیلم است که در ایجاد تعلیق به درستی کمک کرده است. موسیقیهای متن دلهرهآوری که به کمک صحنهها آمده تا بتواند دلهره و اضطرابی را که مخاطب در حال تجربه آن است به اوج خود برساند. لوکیشن فیلم که صحراهای پهناور و خشک و بیآبوعلف تگزاس انتخاب شده و به نوعی یادآور فیلمهای وسترن است؛ به یاری فیلم آمده تا آن حس اضطراب و دلهره شفافتر منتقل شود. از سوی دیگر، دوربین کاملا در خدمت شخصیتهاست و با تعقیب کردن و نزدیک شدن به آنها و نمایش کلوزآپ از چهرههایشان بدون آنکه نیاز به گزافهگویی باشد آن حس ترس، هیجان و آشفتگی شخصیتها را به راحتی هویدا میکند.
تا به اینجای کار با فیلمی طرف هستیم که به خوبی قواعد ژانری را رعایت میکند، فیلمبرداری درخشانی دارد، از لوکیشن نهایت را استفاده را میبرد، تدوین دقیقی دارد، موسیقی متن را به خوبی روی اثر نشانده و از طرف دیگر بازی یکدست و درستی را از گروه بازیگری شاهد هستیم. با تمام اینها چیزی در این فیلم لنگ میزند که باعث میشود نتوان به آن عنوان درجه یک داد و یا از آن به عنوان فیلمی ماندگار که تا سالها در یاد مخاطب خواهد ماند نام برد. اشکال اساسی در فیلم مربوط به طراحی شخصیتهاست. همانطور که پیش از این نیز گفته شد در فیلم با یک گروه از قهرمانان مواجه هستیم؛ به طور دقیقتر هشت نفر. هشت شخصیت در فیلم وجود دارند که برای تحقق هدفی واحد گردهم جمع شدهاند. شخصیتهایی که کاملا خطی طراحی شدهاند و در طول داستان هرگز عمق پیدا نمیکنند. مخاطب با شخصیتهایی روبهروست که چیز زیادی از آنها نمیداند و آنچه که در طول فیلم درباره آنها بر مخاطب آشکار میشود آن قدر جاندار و قوی نیست تا مخاطب را سمپات شخصیتها قرار دهد. سختیها و مرارتهایی که هر کدام از شخصیتها کشیدهاند تا به این نقطه از عصیانگری برسند به درستی نمایش داده نمیشوند؛ به همین دلیل با شخصیتها همذاتپنداری نمیشود، همدلی با آنها صورت نمیگیرد و در نهایت امر مخاطب با گروهی از شخصیتها همراه میشود که نه دوستشان دارد، نه درکشان میکند و اگرچه گاهی به واسطه ویژگیهای فنی فیلم دچار هیجان و اضطراب میشود؛ اما در نهایت برد و باخت قهرمانان برایشان علیالسویه است؛ نه با پیروزیشان آنچنان شادمان میشوند و نه با شکستشان درهم میریزد.
فیلم کاملا دغدغه محیط زیستی دارد و قرار است نسبت به فجایع زیستمحیطی و اقلیمی، گرمای زمین، آسیبهای محیطهای پالایشگاهی و شیمیایی هشدار دهد اما از طرح این مسائل به سرعت میگذرد و نگاهی عمیق به موضوعات مطروحه ندارد؛ در نتیجه آن حس ترس ناشی از وقوع فجایع اقلیمی به مخاطب منتقل نمیشود و فیلم در رسالت خود که آگاهیبخشی است ناکام میماند. از سویی دیگر فیلم در زیر متن خودش نقدی دارد به ناکارآمدی سیستمهای مربوطه در حل مشکلات و کند بودن اقدامات زیستمحیطی. عواملی که در فیلم قهرمانان را به سمت اقدامات رادیکال سوق میدهد و باعث خشم کنترلناپذیر نسلی جوان و سرکش میشود اما ناکارآمدی و ناکافی بودن سیستمهای دفاع از محیط زیست در طول فیلم نمایش داده نمیشود و چون زمینهچینی درستی صورت نمیپذیرد؛ اقدامات سرکشانه و خرابکارانه گروه در طول فیلم درک نمیشود. آنچه که فیلمساز قصد بیانش را داشته با آنچه که نمایش میدهد تفاوتی چشمگیر دارد؛ بیشتر اینطور به نظر میرسد که چند جوان دور هم جمع شدهاند تا هیجانات و خشمشان را به وسیله اقدامی خرابکارانه تخلیه کنند بدون آنکه دغدغه خاصی داشته باشند!
بنیادیترین سوالی که بعد از تماشای فیلم به ذهن میرسد این سوال است که آیا هدف وسیله را توجیه میکند؟ آیا میتوان برای رسیدن به خواستهای مشروع و تحقق هدفی والا و برای نمایش اعتراضی به حق دست به اقدامات خشونتآمیز و یا خرابکارانه زد؟ در سکانسی از فیلم زمانی که تمام شخصیتها جمع شدهاند بین خودشان این سوال مطرح میشود که آیا کاری که قرار است انجام دهند اقدامی تروریستی محسوب میشود و یا خیر؟ نگرانیهایی بعد از اکران فیلم به وجود آمده که دقیقا به همین موضوع برمیگردد. این فیلم حالا میتواند به طور ناخودآگاه مروج اقدامات رادیکال و اعمال خرابکارانه در حوزه زیستمحیطی باشد. فیلم اگرچه سعی میکند قضاوتی در این زمینه نداشته باشد اما عملا با پایانبندی که انتخاب میکند موضع خود را مشخص کردهاست. در پایان اینطور دیده میشود که این گروه تکثیر شده و افراد دیگری در حال ادامه دادن راه آنها هستند.
پینوشت:
[۱] (How to Blow Up a Pipeline (2022