فیلم پن: دیوراما ۷ – بهار ۱۴۰۲

دیوراما ۷ – بهار ۱۴۰۲

مجله سینمایی دیوراما شماره هفتم - فیلم‌پَن

فیلم‌هــای وحشــت همچنـان در بیــن مخاطبــان، منتقدان و محققان محبوب هستند. مطالب ارسالی بسیار باارزشی به دست ما رسید که بیشتر از ظرفیت این شـماره بود. فیلم های اینک کلاســیک دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ کــه به شــکل بســیار خاطره‌انگیزی بــا نام کابوس آمریکایی از آن یاد می‌شود، نتایج سیاسی و اجتماعی پیچیدهای داشـت. این فیلم‌ها همچنان در سینمای معاصر الهام‌بخش و طنین‌انداز هسـتند و فیلم‌های وحشــت بــه جسـت‌وجوی تنش‌هـا و کش‌مکش‌های نـژادی، جنســی و روانــی ادامه می‌دهنـد. از وقتــی همه‌گیــری جهانــی بــه لحـاظ اجتماعــی، اقتصادی و فرهنگی فراگیر شده، فیلم‌های قدیمی مملو از طنین ســال‌های طاعـون اســت: بی‌شــک مــوج جدیــدی از فیلم‌های وحشت همه‌گیری در حال وقوع است.

 

مقـالات گردآوری شــده در این شـماره به وحشــت در تمــام نمودهایــش از دیدگاه ژانری، زیبایی‌شــناختی گرفته تا سیاسی و نظری پاسخ می‌دهد. فیلم‌های قوی و بااهمیـت ســال‌های اخیر موضـوع تحلیل‌های دقیق هستند: تعقیبت می‌کند، برو بیرون، موروثی، استودیوی صدای بربریان، درمانی برای سلامتی.
این فیلم‌ها عمدتاً برگرفتــه از ســنت غنـی آمریکایــی اســت، امــا آخریــن صرب در کرواسی فیلم زامبی را به لحاظ فراملی تبدیل به یک طنز سیاسـی پیچیده می‌کند. خاطرات بســیار بدیــع از ظرافت‌هـای روانشـناختی و ترس‌های دیرینه تماشـاگری فیلــم وحشــت در یک کلاســیک مــدرن از دهه‌ی – ۷۰ جن‌گیر – بررســی می‌شود. نویسندگان دیگر محدودیت‌هـا و تکامـل خــود ژانــر را بررســی می‌کنند. در نهایـت، بــه دو هنرمنـد مهــم سـینما کــه امسـال درگذشـتند، ادای احتـرام می‌کنیــم: انیــو موریکونه و خیمه هرمسیو.

 

تاریخ انتشار: خرداد ۳۱, ۱۴۰۲
لینک کوتاه:
https://filmpan.ir/?p=5405
برچسب ها: